În periada 6 septembrie – 6 noiembrie 2021 se desfășoară proiectul „Explorator pentru viitorul meu”, proiect cofinanțat de Consiliul Județean Brașov.
Scopul proiectului este integrarea socio-profesională a tinerilor proveniți din sistemul de protecție a copilului în contextul social creat de pandemia Covid, prin acordarea de servicii integrate.
Grupul ţintă este format din 10 tineri ieșiți din sistemul de ocrotire specială. Ca și obiective avem dezvoltarea personală a tinerilor și creșterea rezilienței acestora prin participarea la un grup de psihoterapie, dezvoltarea capacității socio-profesionale prin participarea la activitatea de orientare vocațională și la programul de instruire antreprenorială și dezvoltarea strategiilor de coping, de gestionare a situațiilor dificile.
Activităţile principale din proiect sunt : psihoterapie de grup, workshop de orientare vocațională program de instruire antreprenorială, activitate de autoaparare și antibullying, terapie prin dans.
Rezultatele estimate:
- creșterea capacității de integrarea profesională a celor 10 tineri din proiect prin participarea lor la cele 6 module ale programului de instruire antreprenorială și workshop de orientare vocațională
- cei 10 tineri din cadrul proiectului își vor dezvolta noi metode de coping care îi vor ajuta să gestioneze mai ușor situațiile de criză, dificile cu care ei se vor confrunta, emoțiile trăite în diverse experiențe prin participarea la cele 8 ședințe de autoapărare și antibullying dar și prin cele 8 ședințe de terapie prin dans.
Acest proiect vine în sprijinul acestui grup vulnerabil constituit din tineri dezinstituționalizați mai ales în contextul COVID -19, prin complexitatea de activități care ating mai multe sfere disfuncționale accentuate de pandemie: sfera profesională, emoțională, socială.
Problematica cu care se confruntă tinerii dezinstituționalizați este complexă, pe toate palierele de viață. Trauma abandonului care este cauza multor blocaje în viața tinerilor dezinstitutinalizați, riscul crescut de abandon școlar, sărăcia, nivelul redus de școlarizare și implicit o inserție redusă în câmpul muncii, sănătate precară din lipsa resurselor și a posibilităților de accesare a serviciilor medicale, lipsa informării, sunt doar câteva din problemele și nevoile acestor grupuri vulnerabile care duc în mod sigur la marginalizare și excluziune socială. Peste toate acestea se suprapun și problemele generate de pandemia COVID-19: anxietate ca efect negativ al măsurii de izolare, locurile de muncă sunt greu de accesat, creșterea ratei violenței, tinerii au fost supuși mai des violenței și abuzului.
Psihoterapia de grup vizează reducerea stărilor de anxietate ca efect negativ al măsurii de izolare, să însoțească tinerii în procesul autocunoașterii și dezvoltării personale în vederea creșterii calității vieții și echilibrului emoțional.
Workshopul de orientare vocațională îi ajută pe tineri să își descopere abilitățile, aptitudinile și cu ce tipuri de activități se potrivește profilul lor de personalitate. Deși poate au lucrat în mai multe domenii, după perioada de disponibilizări din cauza pandemiei Covid, aceștia au nevoie să fie capabili să se adapteze schimbărilor din piața muncii dar, să țină cont și de preferințele lor pentru o viitoare cariera.
Programul de instruire antreprenorială ajută beneficiarii să dezvolte abilități de antreprenor și care se va finaliza cu un plan de afaceri. Temele principale vor fi: Introducerea în antreprenoriat, Marketingul afacerii, Management, Resurse umane, Finanțe și Planul de afaceri.
În timpul pandemiei studiile arată că a crescut rata violenței, tinerii au fost supuși mai des violenței și abuzului.
Activitate de autoaparare și antibullying ajută tinerii să-și exteriorizeze emoțiile provocate de pandemie (frustrare, agresivitate, nesiguranță, furie, singurătate, neputință) într-un mod adecvat și controlat. Sporturile de autoapărare îi învață în primul rând cum să evite situațiile care pot deveni conflictuale, cum să aplaneze certuri și cum să le medieze. Prin participarea la cursuri de autoaparare își dezvoltă abilități de coordonare, de conștientizare a mediului înconjurător și de a reacționa în timp util la diverși factori care le pot perturba bunăstarea.
Terapia prin dans este o modalitate blândă de identificare, acceptare și eliberare a emoțiilor cu frecvență joasă, acestea fiind înlocuite cu emoții constructive, benefice pentru o stare psihică echilibrată. Totodată, prin această activitate se depășesc anumite bariere autoimpuse, de ordin fizic, psihic și emoțional, beneficiarii reușind astfel să adauge un plus în dezvoltarea lor personală. Terapia prin dans folosește dansul ca instrument principal de lucru, prin diferitele sale forme și stiluri, alături de diverse metode psihologice și terapii complementare, astfel încât, împreună, să contribuie la o stare de bine, armonioasă, în toate aspectele vieții beneficiarilor. Relaxare, destindere, distracție, socializare, alături de creșterea încrederii în sine, dezvoltarea comunicării nonverbale și dezvoltarea aptitudinilor motrice, sunt doar câteva dintre beneficiile terapiei prin dans, lucruri pe care aceștia au nevoie să le întărească, mai ales după perioada de izolare din cauza pandemiei Covid.
Până în prezent tinerii au beneficiat de terapie de grup, autoapărare și antibullying și terapie prin dans. În urma acestor activități tinerii au resimțit o creștere semnificativă în coeziunea de grup, relațiile dintre aceștia s-au îmbunătățit, s-au creat relații de sprijin ce s-au menținut și în afara proiectului, crescând astfel gradul de suport social. Cursurile de autoaparere au crescut gradul de siguranță personală, beneficiarii având acum mai multă încredere în propria persoană și se simt în siguranță în a experimenta situații noi de viață.