Generaţia Facebook


Twitter

facebook 1823287b-stiriLa finele lui 2011, Facebook (care a luat fiinţă în 2004) se lăuda cu peste 800 de milioane de utilizatori, marea lor majoritate (în jur de 80%) din America de Nord. În România, peste 4 milioane de persoane au conturi active pe Facebook. Acestea sunt doar câteva date statistice despre cea mai importantă reţea de socializare din lume. Şi totuşi la ce bun Facebok-ul ăsta, pe lângă faptul că îţi poate consuma tot timpul (liber sau nu...).

Cel mai important lucru este că oferă acces direct şi în timp real la publicul ţintă: oamenii care contează pentru organizaţia Dvs. (parteneri, beneficiari, finanţatori, colaboratori, voluntari). Intraţi în dialog virtual cu toate aceste persoane şi veţi observa: un trafic mai mare pe site, contribuţii mai mari în programul 2%, voluntari mai mulţi, public mai bine informat, vânzări mai bune (în cazul în care să zicem că vindeţi ceva pentru a investi profitul în activităţile organizaţiei), participanţi mai mulţi la evenimentele organizaţiei Dvs. Sau pur şi simplu feedback din partea publicului ţintă care să vă ajute în dezvoltarea de strategii pe termen lung.

Cum ne putem aşadar folosi de tot acest potenţial? Voi încerca să răspund scurt şi la obiect, cu o listă de idei.

1. Facebook Pages

În primul rând trebui să vă „deschideţi" o pagina de Facebook dedicată organizaţiei Dvs. Şi aici e important să faceţi distincţia clară între pagină şi profil. Pagina este pentru organizaţii sau persoane publice (actori, politicieni, muzicieni etc.). Profilul este pentru persoane fizice (Georgescu, Ionescu, Popescu). Pe pagină strângi fani (sau likes, cum le place celor de la Facebook să numească persoanele care se conectează cu o pagină). Pe profil strângi prieteni. Să strângi prieteni e mult mai uşor decât să strângi fani. Prietenii îi chemi tu, fanii trebuie să vină ei către tine, atraşi de conţinutul paginii. Da, se poate face un profil pentru o organizaţie (prin care să contactezi oamenii direct şi să le ceri să se conecteze cu organizaţia, dar este neprofesionist şi nu vă sfătuiesc).

2. Conţinut, conţinut, conţinut

Bun, aţi făcut pagina. Dacă o lăsaţi să zacă, e ca şi cum n-ar fi. Trebuie să le daţi oamenilor conţinut de valoare: informaţii utile, interesante, amuzante sau polemice. Cel puţin de 3 ori pe săptămână trebuie să adăugaţi conţinut nou: poze de la evenimente, filme de prezentare, ştiri din presă legate de domeniul Dvs., link-uri către articole interesante, anunţuri de joburi dacă aveţi – orice credeţi că va atrage interesul public. Pagina trebuie să fie vie şi să reflecte nevoile publicului ţintă. Vă trebuie o persoană disponibilă, comunicativă şi curioasă, care să strângă informaţii pentru pagina de facebook şi să le prezinte într-o manieră atrăgătoare (puteţi folosi un voluntar student care să lucreze de acasă, spre exemplu).

3. Fani

Aveţi pagina, aveţi capacitatea de a adăuga conţinut, dar nu aveţi likes. Deci e ca şi cum n-aţi exista. Câteva soluţii ca să strângeţi oamenii pe pagină:

Aşa cum spuneam şi în primul meu articol scris în acest spaţiu, dacă nu acordaţi săptămânal timp şi resurse comunicării (în acest caz specific prin Facebook), nu veţi obţine rezultate. La fel, nu vă aşteptaţi să vă umpleţi de fani într-o săptămână. Să strângi 1000 de likes (cam atât e nevoie ca să fii relevant) ia între 6 luni şi un an, în funcţie de conţinut şi de adminul / adminii pagini. Răbdare şi tutun, rău nu o să vă pară.

Iulia Măruşcă este specialist în comunicare şi lucrează în Braşov. Pe Facebook o puteţi găsi pe profilul personal şi pe pagina TheDearhunters (unde se munceşte zilnic pentru cei 1,000 de fani pe care nu i-a strâns încă – dar nici mult nu mai are).