ONG-urile zilelor noastre au în general priză la public datorită felului în care se poziţionează, se promovează şi apoi se vând. În această piaţă bombardată de informaţie, este foarte important ca fiecare ONG să-şi găsească publicul ţintă şi canalul de comunicare. Deşi organizaţiile non-guvernamentale nu vând produse propriu-zise, acestea se promovează prin principii, valori, cultură organizaţională, obiective, misiune şi activitate.
Imaginea unei organizaţii non-guvernamentale reprezintă oglinda acesteia în comunitate, atât faţă de publicul ce sprijină activitatea ONG-ului, cât şi faţă de beneficiarii acestuia. Iar imaginea unui ONG este în strânsă legătură cu identitatea acestuia, identitate care se formează prin tehnici de marketing şi PR. Fiecare element ce ţine de ONG contribuie într-un fel sau altul la imaginea cu care acesta se promovează publicului ţintă.
Totuşi, marketingul într-un ONG constă în proiectele şi evenimentele pe care acesta le desfăşoară. Proiectele sunt rotiţa ce fac organizaţia să funcţioneze şi, în acelaşi timp, sunt cele care asigură consolidarea identităţii şi vizibilitatea în rândul comunităţii.
Astfel, există câteva tehnici de marketing şi PR pentru etapele esenţiale din existenţa unui ONG:
1. Stabilirea publicului ţintă. Acest prim pas este esenţial pentru că influenţează activitatea din viitor a ONG-ului. Cu o targetare precisă, evenimentele şi proiectele următoare se vor bucura de un real succes, datorită cunoştinţelor despre contextul în care se află publicul ţintă.
2. Adaptarea comunicării la publicul ţintă. De asemenea, este foarte important ca organizaţiile non-guvernamentale să se plieze pe profilul celor ce sprijină activitatea şi beneficiarilor. Astfel, se asigură că mesajul ajunge la aceştia fără impedimente. Este esenţial ca printre caracteristicile comunicării să se regăsească claritatea, concizia, eficienţa, transparenţa şi familiaritatea.
3. Crearea identităţii. Un ONG se recunoaşte în comunitate în special prin aspectele vizuale: logo, slogan, newsletter, blog. Acestea trebuie să cât mai familiare şi ONG-ul trebuie să menţină o comunicare constantă cu publicul ţintă.
4. Diversitatea canalelor de comunicare. Pentru o vizibilitate cât mai mare, fiecare organizaţie non-guvernamentală trebuie să transmită informaţii despre activitatea şi proiectele pe care le desfăşoară prin intermediul a cât mai multe canale de comunicare. Astfel, regăsim promovarea prin TV, radio, presă scrisă, internet şi metode neconvenţionale.
5. Menţinerea activităţii.Toate tehnicile de marketing şi PR înglobează acest ultim pas. Constanţa prin proiecte şi evenimente a oricărui ONG în viaţa comunităţii va duce la o recunoaştere a acestuia şi la o vizibilitate mult mai ridicată.
Articol realizat de Delia Chirilă, membru PRIME Brașov