Câteva idei de activităţi simple şi eficiente, în care nu trebuie să investiţi bani
La o împărţire extremă (şi probabil nu foarte echitabilă), aş zice că din punctul de vedere al comunicării (media, relaţii publice, reclamă, evenimente), există două mari tipuri de ONG-uri: cele care fac de toate şi cele care nu fac de nici unele. Cei din urmă, invocă lipsa de fonduri. Vă propun aşadar 4 modalităţi şi un sfat prin care să vă faceţi numele şi proiectele cunoscute, cu bani puţini sau deloc. Asta nu înseamnă însă că nu veţi cheltui alte resurse, cum ar fi timpul, creativitatea şi dedicaţia angajaţilor şi voluntarilor. Să le luăm pe rând.
Imposibil ca printre toate cunoştinţele Dvs. să nu existe măcar un jurnalist sau o persoană care să cunoască bine un reprezentant al speciei. Aflaţi cum şi cine vă poate facilita întâlnirea cu un jurnalist şi staţi puţin de vorbă cu omul. Veţi afla ce subiecte îl interesează, care e abordarea şi cum puteţi să îi furnizaţi poveşti interesante despre oamenii pe care îi ajutaţi sau despre cei cu care lucraţi. Jurnalişti sunt mereu în căutare de conţinut nou, original, publicabil.
Toată lumea are cont pe Facebook, pariez că 90% dintre angajaţii, voluntarii, partenerii şi, de ce nu, beneficiarii Dvs., sunt online. Construiţi o pagină de Facebook pentru organizaţia Dvs. E gratis şi foarte uşor. Dar odată online, trebuie să o promovaţi susţinut. Adică să puneţi zilnic conţinut interesant, să rugaţi toate persoanele pe care le cunoaşteţi să dea "like" şi "share", să ţineţi pagina vie. Voi dezvolta acest subiect într-un articol viitor.
Puteţi combina pagina de Facebook cu un blog al organizaţiei, unde să publicaţi săptămânal măcar un post despre proiectele Dvs. Ce e important aici, este ca articolele pe care le scrieţi să aibă valoare literară, să nu fie descrieri aride pline de cifre şi dări de seamă, ci poveşti personale ale oamenilor din organizaţie şi ale beneficiarilor. Câte trei patru paragrafe sunt suficiente, atâta timp cât sunt inspirat scrise (sincer, cu puţin umor, fără patetism, cu tensiune narativă – introducere, desfăşurare, punct culminant, rezolvare, concluzie). Puneţi apoi link la articol pe Facebook sau trimiteţi link-ul către articol pe mail cât mai multor persoane (aveţi grijă să nu faceţi spam).
Să presupunem că organizaţia Dvs. are trei angajaţi şi zece voluntari. Fiecare dintre aceştia poate să dea o cină pentru 8-10 persoane apropiate, dar din afara organizaţiei Dvs. (colegi de serviciu ai soţului sau soţiei, prieteni buni, prieteni si prietenilor). Tema cinei va fi strângere de fonduri şi fiecare invitat va fi rugat să plătească un „bilet" în valoare de 40 de RON. Asta înseamnă că adunaţi 400 RON la o cină, din care să zicem că organizarea v-a costat 200, iar restul înseamnă fonduri strânse. Acum, să facem puţină matematică:
Acum gândiţi-vă că aţi putea să convingeţi mai mult de 13 persoane să organizeze lunar o astfel de cină între prieteni. Mai multe evenimente, mai multe fonduri. Şi doar două secrete pentru succes: un bucătar bun şi o motivaţie caritabilă. Puteţi avea o temă culinară pentru fiecare cină (mâncare indiană, chinezească, franţuzească etc), dar mai important, trebuie să le spuneţi oamenilor concret de ce aveţi nevoie de banii lor („strâng fonduri ca să cumpărăm rechizite pentru copiii din comuna cutare, hai să mănânci o masă bună şi să donezi o mică sumă"). Şi mai ales, faceţi poze la aceste evenimente şi apoi puneţi-le pe Facebook. Lumea va fi încântată să facă o faptă bună şi să se şi distreze în acelaşi timp – pentru ca apoi toţi prietenii lor de pe Facebook să afle despre asta. Şi uite aşa, alţi oameni, pe care nici nu-i cunoaşteţi, vor dori să organizeze acţiuni similare.
E complicat să susţii o comunicare constantă şi cu miez: ai nevoie de timp, inspiraţie şi disciplină. Dar vă garantez că merită din plin efortul. Cel mai simplu este să consideraţi comunicarea o activitate săptămânală din agenda organizaţiei Dvs. Desemnaţi o persoană sau două care să aibă această responsabilitate (puteţi recruta un voluntar de la Facultatea de Comunicare). Şi mai ales impuneţi obiective măsurabile: atâtea articole publicate pe an, atâtea „like-uri" pe Facebook timp de 6 luni, un articol pe săptămână pe blog, atâţia bani strânşi din micro-evenimente etc. Dacă vă impuneţi aceeaşi disciplină în activităţile de comunicare, ca şi în celelalte proiecte ale Dvs., veţi observa în curând rezultatele. Rezultate care se vor traduce apoi în fonduri mai multe pentru organizaţie, precum şi în dezvoltare pe termen lung.
Iulia Măruşcă este specialist în comunicare şi lucrează în Braşov.