Institutiile publice - privite cu neincredere de romani
Oamenii nu cer informaţii de la autorităţi, deoarece nu au încredere în acestea, se arată într-un studiu publicat ieri de Pro Democraţia şi Transparency Internaţional România. Autorităţile centrale, mai receptive decât cele locale Instituţiile publice centrale se situează pe primul loc în privinţa răspunsurilor la solicitările cetăţenilor, comparativ cu cele din restul ţării.
Ele răspund frecvent petiţiilor depuse de aceştia chiar dacă răspunsurile lor vin cu întârziere sau sunt incomplete. \"Raportul privind liberul acces la la informaţiile de interes public în România - analiza comparativă 2003 -2007\" arată că, la nivel naţional, rata medie de răspuns a fost de 77,3%. Mihai Ştefănescu, coordonatorul proiectului, a explicat că normele care fac referire la obligaţia de a răspunde în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de zece zile, prevăzute în Legea 544/2001, nu sunt respectate de către toate instituţiile.
De asemenea, existenţa unei diferenţe de 1,8 procente între rata de răspuns la solicitările formulate de simpli cetăţeni (74,9%) şi cele formulate de Asociaţia Pro Democraţia (76,2%) indică faptul că instituţiile tratează cu prudenţă solicitările venite din partea unor persoane juridice. \"Cu toate acestea, indicatorul «răspunsuri complete» ne arată că există o diferenţă de 12,4% în defavoarea cetăţenilor, referitoare la furnizarea unor informaţii complete.
Astfel, procentul răspunsurilor complete la cererile formulate de simpli cetăţeni este de 70%, iar la cererile formulate de o persoană juridică/APD, procentul este de 82,8%\", se arată în raport. La nivel central au fost monitorizate 27 de instituţii printre care Preşedinţia României, Secretariatele Generale ale Camerei şi Senatului, Guvernul, ministerele, etc.
sursa: Adevarul - 2007 Sep 5
|
|