În fiecare an, 300.000 de cadre didactice, 1.800.000 de elevi și 3.000.000 de părinți sunt implicați, mai mult sau mai puțin, în Școala Altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!
După 5 ani de la inițierea programului, părerile despre eficiența sa sunt împărțite. La plusuri se menționează că este benefic pentru comunitate; crează un spațiu pentru învățare practică; le dă elevilor ocazia să interacționeze, să construiască relații și să rezolve conflicte și îi motivează să se implice responsabil, pentru că fac ceea ce le place; destinde relațiile dintre profesori și elevi. Există, însă și minusuri: eticheta „altfel" este interpretată ca „nesemnificativ"/„facultativ"; programul se suprapune cu olimpiadele naţionale; nu are o viziune pe termen lung și scop educațional clar definit; încarcă birocratic, mai ales consilierul educativ; adâncește inegalitățile școlare; profesorii sunt nevoiți să organizeze activități fără resurse; iar elevii au un rol scăzut în proiectarea lor.
Grupul Școala Altfel. TOT Educație!, constituit la inițiativa Fundației Noi Orizonturi, propune Ministerului Educației un set de soluții de îmbunătățire a programului, între care:
P1: Să țintim acum la o Școală Altfel ca un laborator de experimente, iar pe viitor la o Școală Altfel pe tot parcursul anului școlar! Misiunea comunității școlare (elevi, cadre didactice, părinți, management) este de a îmbogăți activitatea de pe tot parcursul anului cu metode testate în Școala Altfel și care se dovedesc eficiente în dezvoltarea motivației pentru învățare și a competențelor cheie în rândul elevilor.
P2: Să permitem unităților școlare să aleagă perioada de desfășurare a programului Școala Altfel în funcție de propriul calendar și de activitățile pe care vor să le implementeze și să dăm și olimpicilor posibilitatea să participe la Școala Altfel.
P3: Să reducem birocrația prin definirea un set standard de informații care vor fi colectate de la unitățile școlare de către toate Inspectoratele Școlare Județene.
Mai multe propuneri în documentul de poziție revizuit sau în Scrisoarea deschisa pe care o vom înainta dl. Ministru Adrian Curaj. Dacă sunteți de acord cu aceste recomandări, puteți să ne sprijiniți semnând până în 29 februarie Petiția Școala Altfel. TOT Educație!
Împreună facem o Școală Altfel mai bună!
Mai multe informații pe https://scoalaltfel.wordpress.com/category/petitia/.