Cunoscătorii de limba maghiară ştiu probabil că „Nagy" înseamnă mare. Aşa sunt inima şi dăruirea Evei NAGY (Asistent Social) şi a lui Constantin FILOTE (Director, Trainer, Conferenţiar, Coach, Mentor), adică echipa ADDIP...
ADDIP este o organizaţie non profit înfiinţată în 2006 în parteneriat cu asociaţia La Gerbe - Franţa, care ajută la inserţia socio-profesională a tinerilor aflaţi în dificultate. Cu alte cuvinte, scopul acestora este de a sprijini şi ajuta tinerii din centrele de plasament în ceea ce presupune dezvoltarea personală şi pregătirea pentru lor ceea ce înseamnă viaţa post – instituţionalizare. De ce este acest lucru atât de important?
În primul rând, categoria copiilor din centrele de plasament este deosebită prin natura dependenţei lor. Din momentul instituţionalizării statul încearcă să le ofere toate cele necesare traiului: cazare, hrană, educaţie. Faptul că acesta nu poate suplini acoperirea nevoilor emoţionale şi psihologice, precum afecţiunea, dragostea şi căldura părintească, este evident. La fel de evidentă este şi dependenţa acestor copii de sistem. De aceea, ceea ce încearcă cei de la ADDIP este să le creeze beneficiarilor săi cadrul şi bagajul de încurajare şi deprinderi necesare asumării unei independenţe responsabile. Pe principiul dacă vrei să ajuţi pe cineva dă-i o undiţă, nu peşte, Eva şi Costi (aşa cum le spun tinerii) lucrează cu aceşti adolescenţi pentru a putea face cât mai bine faţă momentului în care ies de sub umbrela mai mult sau mai puţin protectoare a centrelor de plasament, împreună cu susţinerea de după momentul părăsirii acestora.
Noi nu vrem să creem un alt sistem de care ei să fie dependenţi.
În acest sens, activităţile ADDIP se desfăşoară pe două direcţii conexe. Activitatea principală orientată către tinerii din centrele de plasament care constă în programe concepute în funcţie de gradul de maturitate şi „vechimea" beneficiarilor (discuţii, evenimente sociale, activităţi informale, consiliere profesională, sesiuni de training pe teme de dezvoltare personală), secundată de activitatea de autofinanţare care constă în organizarea şi susţinerea de training-uri, coaching-uri şi workshop-uri la care poate participa oricine, contra unei taxe.
Cu ce rămân beneficiarii în urma experienţei ADDIP? În primul rând, legătura dintre tineri şi asociaţie nu se rupe odată cu ieşirea din program. Chiar dacă aceştia au parcurs paşii şi programele ce le sunt destinate, relaţia pe care o leagă cu oamenii din spatele activităţii dăinueşte în vreme, beneficiind în continuare de sprijinul şi ajutorul acestora. În al doilea rând, faptul că tinerii sunt implicaţi în organizarea şi susţinerea de training-uri le oferă un model de cadru profesional facilitându-le mai apoi încadrarea şi acomodarea cu piaţa muncii.
În ceea ce priveşte procesul de selecţie, acesta se face natural în funcţie de interesul arătat de către tineri la prezentările pe care cei de la ADDIP le-au susţinut în centrele de plasament.
Nu-i alegem noi pe beneficiari, ci ei pe noi.
Ceea ce face ca activitatea celor de la ADDIP să fie deosebită este, pe lângă implicarea totală în ceea ce fac, relaţia de prietenie care se leagă între aceştia şi beneficiari. Eva reprezintă figura maternă, caldă şi susţinătoare, în timp ce Costi le insuflă figura paternă, fermă şi protectoare iar tinerii îi percep ca pe nişte modele de urmat, mentori şi adevăraţi prieteni.
De aceea, ADDIP este un model în ceea ce priveşte combinaţia perfectă între profesionalism şi dedicare.
Una dintre activităţile ce urmează a fi susţinute în cadrul ADDIP este Workshop-ul de TIME MANAGEMENT, din data de 28, ianuarie, ora 09.00, un foarte bun prilej de a învăţa cum să ne gestionăm timpul cât mai bine. Detalii despre eveniment puteţi găsi aici.
Articol realizat de Flavia Boghiu, colaborator CAN Bv